Auf der Grundlage neuerer Forschungen, die darauf hindeuten, dass die Nag-Hammadi-Kodizes von frühen ägyptischen Mönchen erstellt und verwendet wurden, fragen die Aufsätze dieses Bandes, wie und warum Mönche die in diesen Kodizes enthaltenen Texte gelesen haben würden.
Auf der Grundlage neuerer Forschungen, die darauf hindeuten, dass die Nag-Hammadi-Kodizes von frühen ägyptischen Mönchen erstellt und verwendet wurden, fragen die Aufsätze dieses Bandes, wie und warum Mönche die in diesen Kodizes enthaltenen Texte gelesen haben würden.
Inhaltsübersicht:
Christian H. Bull/Hugo Lundhaug: Monastic Readings of the Nag Hammadi Codices -
Lance Jenott: Peter's Letter to Philip: Textual Fluidity in a New Testament Apocryphon -
Ingvild Sælid Gilhus: Ascetic Readings in Codex II from Nag Hammadi -
René Falkenberg: The 'Single Ones' in the
Gospel of Thomas: A Monastic Perspective -
André Gagné: The
Gospel of Thomas in a Monastic Context: Reading the Text as a Spiritual Exercise -
Hugo Lundhaug: »This is the Teaching of the Perfect Ones«: The
Book of Thomas and Early Egyptian Monasticism -
Kristine Toft Rosland: »Not as Moses Said« Revisited: Christ as Interpreter of Scripture in the
Apocryphon of John -
Kimberley A. Fowler: Eschatology in Nag Hammadi Codex II: A Monastic Reading of the
Hypostasis of the Archons (NHC II,4) and
On the Origin of the World (NHC II,5) -
Paul Linjamaa: Why Monks Would Have Read the
Tripartite Tractate: A New Look at the Codicology of Nag Hammadi Codex I -
Tilde Bak Halvgaard: The
Thunder: Perfect Mind and the Notion of
Epinoia in Early Christianity -
Dylan M. Burns: The Nag Hammadi Codices and Graeco-Egyptian Magical and Occult Literature -
Christian Askeland: Translation Technique in the Coptic Version of Plato's
Republic -
Christian H. Bull: Plato in Upper Egypt: Greek Philosophy and Monastic Origenism in the Coptic Excerpt from Plato's
Republic (NHC VI,5)