Musikandacht - 10.1628/004435414X13887503323273 - Mohr Siebeck
Theologie

Martin Fritz

Musikandacht

Über Herkunft und Bedeutung eines Elements bürgerlicher Religionskultur

Jahrgang 111 () / Heft 1, S. 28-55 (28)

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The notion of »Musikandacht,« or musical meditation, reveals that musical experience in bourgeois life has always possessed a religious character. Martin Fritz outlines the origins of this notion in the age of Pietism and Enlightenment (Klopstock, Niemeyer, Reichardt, Herder) and traces its progression through romanticism (Wackenroder, Schleiermacher, Hoffmann) to idealism (Hegel). In doing so, Fritz revises the concept of »absolute music« (Dahlhaus), suggesting that, in addition to pure instrumental music, vocal church music has an equally pivotal function in musical art religion, or »Kunstreligion".
Personen

Martin Fritz Geboren 1973; 1993–2000 Studium der Evangelischen Theologie in Erlangen, Heidelberg und München; 2001–03 Vikariat; 2004 Ordination zum Pfarrer der ELKB; 2009 Promotion; seit 2007 Wissenschaftlicher Assistent am Lehrstuhl für Systematische Theologie der Augustana-Hochschule Neuendettelsau.